2009. december 2., szerda

Keserű pirula

A bukott pénzügyminiszterek rendes sorsa, hogy a PriceWaterHouse-hoz bukjanak szakértőként, mondhatnám, de már a Máté Krisztás bejegyzésemben utaltam arra, hogy aki gyűlöli/nem érti hivatását, az legalább kicseszésből tanítja. Drazsénak annyi, egy polihisztort, univerzális géniuszt veszített az ország, ezrek tépik meg most ruhájukat, s néznek az égre, mint anno Sztálin halálakor. (Akkor is volt, aki őszintén sírt.)

Draskovics feladta, mert most már a politikára akarna koncentrálni a szakmai munka után. Itt, a célegyenesben, a választási kampány előtt öt centivel bír önnön kardjába dőlni államreform-istenségünk, sokat próbált multitálentumunk, közigazgatásunk alfája és Rómeója - ugye volt egy love story is.

Ő volt korunk Sir Robinja, a bátor, aki megteremtette a közbiztonságot, aki szembeszállt a valósággal, hiteles pénzügyminiszterből sikeres rendészeti főmuftivá váltott.

No de, hogy tálalja ez a nagyformátumú politikai mindentudó az eseményt barátilag, körlevélileg?

From: Draskovics Tibor Sent: Wednesday, December 02, 2009 9:19 AMTo: IRM - Minden munkatársSubject: köszönet

Kedves Kollégám! A médianyilvánosságot megelőzve, első-kézből szeretnélek tájékoztatni arról, hogy tegnap a miniszterelnökkel megállapodtam a Kormányból való távozásomról, miniszteri megbízatásomról lemondtam.
Hálás és büszke vagyok, hogy fontos posztokon szolgálhattam a Köztársaságot. Mély meggyőződésem, hogy a válságkezelő Kormány helyes úton indult és hasznos lépések sorát tette meg. Az IRM pedig ebből példásan vette ki a részét.
Az első szó most a köszöneté. Köszönet Neked és mindazoknak, akik az elmúlt 22 hónapban keményen dolgoztak. Keményen és eredményesen. Jó érzéssel, emelt fővel vállalhatjuk azt a munkát, amit eskünk szerint az országért végeztünk.
És tartozom magyarázattal is. Lemondásom indoka az, hogy a feladatot, melyre először Gyurcsány Ferenc, majd Bajnai Gordon megtisztelő felkérésére vállalkoztam, Veletek együtt jórészt elvégeztük. Mivel mindkét kormányba – hitem szerint - szakmai teljesítményem alapján, szakemberként kerültem, most, hogy a szakmai munka rovására a figyelem fokozatosan egyre inkább a pártok politikai versengése felé fordul, úgy gondolom, e fontos tárca élén már nem rám van szükség.
Közös munkánk idején lezárult a polgári jog egészének megújítása, és többszöri módosítások révén a büntetőjogot is új alapokra helyeztük. Modernizáltuk az állami szervek működését meghatározó közigazgatási, polgári és büntető eljárási törvényeket. Ezzel nagy lépést tettünk a kiszámíthatóbb, felelősebb állami működés, az eljárások gyorsítása érdekében. Teljes körűen megteremtettük az elektronikus ügyintézés jogszabályi feltételeit és kialakítottuk a bevezetés törvényi menetrendjét. Létrehoztuk a szabálysértési nyilvántartást, megújítottuk a bűnügyi nyilvántartást és az Országgyűlés előtt van a modern, digitális anyakönyvre való átállásról szóló javaslat. Rövidesen tárgyalhatja a Kormány az új büntetés-végrehajtási törvény tervezetét és kiadható a jogszabály-szerkesztésről szóló miniszteri rendelet, ami szilárd alapot képez a minőségi jogalkotás számára. Jogalkotási szakmai programunkból sajnos nem sikerült teljesíteni az igazságszolgáltatás reformjának továbbvitelét. Ennek szakmai javaslata elkészült, azzal a pártok tartalmilag jórészt egyetértettek, de a 2/3-os támogatás hiányzott.
Sikerrel befejeztük a Rendőrség és a Határőrség integrációját. Kidolgoztuk a közbiztonság megerősítésének többlépcsős programjait: ennek szabályozási elemei teljes körűen megvalósultak, a rendőrségen belüli átcsoportosítás, kapacitásnövelés az év végéig befejeződik, a településőri program jelentős érdeklődést kiváltva jól indult. A Rendőrség az elmúlt időszakban sikerrel felderítette az első politikai és etnikai alapú terrorcsoportokat és valamennyi nagy érdeklődést kiváltott súlyos bűncselekmény gyanúsítottját, megtanulta kezelni a törvénysértésbe forduló utcai demonstrációkat. A bűncselekmények száma tovább csökkent, a csökkenés üteme nagyobb, mint a korábbi években. Áttörést értünk el a közlekedésbiztonság javításában: a 2001-2007 évek átlagához képest idén már 35%-kal csökken a balesetben elhunytak száma, 750 életet mentettünk meg így két év alatt.
A kép persze árnyaltabb. Benne van a sok késői esti, hétvégi munka, a kemény viták, a minisztertől közvetve-közvetlenül kapott, hol udvarias, hol néha bántó kritika, a sok noszogatás: többet is, meg jobban is, meg gyorsabban is. Jól bírtátok, én meg sokat tanultam. Meg voltak persze kudarcok és kevésbé sikeres lépések is. És a kép teljességéhez tartozik, hogy annyi még a teendő, annyi az eddig ki nem használt lehetőség. Bőven van feladat a következő évekre is. Ezek miatt érdemes köztisztviselőnek lenni.
Nem én lennék, ha nem lenne még most is két kérésem. Tekintet nélkül a változásra vigyük végig megkezdett ügyeinket, zárjuk le sikerrel a parlamentben most tárgyalt fontos törvényeinket, álljunk neki rögtön a végrehajtási rendeleteknek. Viselkedjünk, dolgozzunk tovább igazi profiként. Ha pedig a következő hetekben megtörténik a minisztercsere, bárki is követ ezen a poszton, kérlek segítsd legalább úgy, mint engem.
Ha pedig van kedved egy kis oldott beszélgetésre, személyes búcsúra, akkor találkozzunk péntek este a Luca napi bulin. Én biztos ott leszek.
Baráti üdvözlettel,
Tibor

Luca széke is rohadt lassan készült, mégis a helyére került. Tekintsük át még egyszer - érdemei elismerése mellett - Sláger Tibó életútját közösen: (köszi, Konzervatórium Blog):

Legelső feljegyzéseink a miniszter urat illetően a gimnáziumig visznek vissza: Draskovics itt a KISZ titkáraként felemelte szavát a szakmai elitizmus ellen, saját szavaival „a Fazekas ne legyen versenyló istálló”, valamint a Képviselő Funkyból azt is megtudjuk, hogy ő maga nem volt tagozatos. Ennyi év távlatából megállapíthatjuk: Drazsé már itt sem volt túlzottan sikeres véleményével, a Fazekas diákjai ugyanis azóta is elsősorban reál tárgyakban elért kiemelkedő versenyeredményeikről híresek.Draskovics a rendszerváltás előtt, miután természetesen lefutotta kötelező köreit a KISZ-szel, a Pénzügyminisztériumhoz került. A nyolcvanas évek elejétől a rendszerváltásig dolgozott a szervezetnél, vagyis akkor, amikor az országot megbénító, az életszínvonalat mesterségesen magasan tartó hitelfelvétel jellemezte a kormányzati pénzügyi menedzsmentet. Az ezután következő három ciklus ezeknek a hiteleknek a visszafizetésére irányult, ezért kényszerültek a kormányok megszorításokra és az állami tulajdon minél gyorsabb privatizálására. Drazsé a Horn-kormányban azért feltűnt, s bár úgy tűnt, a háttérben maradt, egyre többet emlegették az olajhamisítási botránnyal kapcsolatban.A Fidesz-Kisgazda kormány éveit az ABN-AMRO banknál (később beleolvadt a K&H-ba) vészelte át igazgatósági tagként. Ez az a keserű időszak, amikor a K&H-nál Kulcsár Attila tevékenykedett, s – bár egyelőre nincs rá bizonyíték – a Magyar Narancs és a Heti Válasz is azt sugallja, Draskovics közvetve érintve lehetett a brókerbotrányban.2002-ben aztán a gazdasági eredmény nélküli, hitelből való osztogatás retropolitikája ismét nyeregbe került, a Medgyessy Péter nevével fémjelzett adóssági rekordot először kabinetfőnökként, majd pénzügyminiszterként asszisztálta végig, nem minden allűrtől mentesen. Ugyancsak pénzügyminiszterként mentette fel Draskovics Szász Károlyt, a PSZÁF akkori elnökét – mint azóta bíróságon is bebizonyosodott: jogellenesen.Gyurcsány, nem sokkal hatalomra kerülése után, személyes konfliktusok miatt, kitette Draskovicsot a kabinetből, aki egyenesen a Magyar Villamos Művek elnöki székéig repült, ám politikai ambíciói nem szűntek meg.Az őszödi beszéd utáni reformhevület visszaemelte a kormányzatba Tiborunkat, mégpedig egyenesen a szép emlékű Államreform Bizottság vezetői helyébe. A Bizottság a nagy szavak-kis tettek jelszóval is működhetett volna. Az „átfogó strukturális reform” kimerült a Belügyminisztérium két tárcára bontásában (ironikus, hogy az Index szerint az újraegyesített BM-et kaphatja meg most Draskovics) 200 fő fűnyíróelv-szerű leépítésében, majd 166 fő felvételében, illetve a nyugdíjkorhatár-emelés témakörének napirendre vételében (ezzel kapcsolatban azóta is folyamatos az ötletelés). Az „egészségügyi reform”, az „öngondoskodáson alapuló nyugdíjrendszer”, a „decentralizáló önkormányzati reform” és a „közoktatási reform” témakörök a mai napig rendkívül energikus kormányzati törekvésekről tesznek tanúbizonyságot, ám komoly eredményt az intézmény a 2006-os megalakulása óta (egy éves aktív működése alatt) nem volt képes felmutatni. 2008 elején a rendőrségi túlkapásokban (valamint egyéb, rendőrségi botrányokban) érintett Petrétei helyére kinevezett, mérsékelt Takács Albertet váltotta az igazságügyi tárca élén. Takács, még állampolgári jogok ombudsmanjaként többször bírálta a rendőrséget annak túlkapásai miatt, ezért, illetve visszafogott stílusa miatt is széles körben elfogadott volt, szemben utódjával, akinek szocialista bírálója is akadt.Draskovics az Igazságügyi tárca élén sem ért el sikereket: tárcáját egyszerre jellemezte a nagy füsttel beharangozott, majd csendben elhaló projektek (pl. az állampolgárok bürokrácia-csökkentő javaslatait gyűjtő burostop.hu, valamint a hatékonyság-centrikus helyett ideologikus irányítás (pl. a romák által elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatos miskolci rendőrkapitányi reakció során).A K-monitor korrupciófigyelő oldal 35 bejegyzést tartalmaz Draskovics Tiborról, legtöbb azzal kapcsolatos, hogy vajon tényleg leállíttatta-e Horn Gyula annak idején a Draskovics ellen zajló, Hézag fedőnevű nyomozást, amely az (éppen) Igazságügyi miniszter érintettségét is vizsgálta volna. Egy dolog biztos: amint kinevezték a rendőrséget is felügyelő minisztérium élére, az ORFK honlapjáról eltűntek a nyomozással kapcsolatos dokumentumok. Szintén felmerült Draskovics neve egy – a Zwack Rt.-hez köthető jövedéki-adó ügy kézi vezerlésű felfüggesztése kapcsán, valamint a már említett brókerbotrányhoz is fűzhetik szálak.A legjobb indulattal is az állapítható meg, hogy Draskovics karrierje során egyszer sem volt jó helyen, jó időben. Ha nem is ő volt az epicentrum, a bombák mindig körülötte robbantak (sőt, még a rozsdás gőzüstök is bombává változnak körülötte). Bajnai egy olyan emberrel egyezett meg, aki részt vett az ország 80-as évekbeli hitelfelvételeiben, aki arca volt a Medgyessy-féle osztogatásnak, arca volt a Gyurcsány-féle eredménytelen ötletpolitizálásnak és sikertelen kormányzati munkának. Aki ellen erős a gyanú, hogy részese volt az olajbotránynak, továbbá lehetséges, hogy a brókerbotrányban is érintett. Akinél hiteltelenebb politikust nem is lehetett volna választani.

Legalább tudjuk, mi van a cukormáz alatt, Drazsé.

..::efzé::..

Nincsenek megjegyzések: