2009. január 30., péntek

Tévedések vígjátéka



















Újat tanultam.
Lehet az ember rasszista egy esélyegyenlőségi díjjal, hat év roma magazinnal a háta mögött is, melyben a vajdaavatástól a házfelgyújtásos problémamegoldásig mindenhol a helyszínről számoltunk be.

Kibeszélőshow következik: tapasztalataim szerint, tüntetőjogi felelősségem elismerése után állítom: a romák világában sohasem az állandó, a helyi közösségben valóban tevőleges szerepet játszó személyekkel van a probléma. Hanem a külsős, hirtelen jött, okostojás megmondóemberekkel - általában egy iskolájuk van, a jogvédősdi, na ahhoz értenek, a kulturált tárgyaláshoz kevésbé. A bűnöző réteget leszámítva soha nem a helyi cigányok fenyegettek perrel-veréssel, hanem a nagy fekete autókkal érkező, politikailag kitartott szakemberek, illetve a kósza kalandorok, akik jönnek, kavarják azt a bizonyosat, felhergelik a jónépet, majd továbbállnak. Volt ilyen illető is a praxisban. Ő már nem ezzel foglalkozik, én még mindig itt vagyok.

Most is így volt, felhívott egy illető Gyöngyösorosziból, hogy ő a helyi cigány önkormányzat tótumfaktuma, s ahelyett, hogy megértette volna, hogy az adott riport abban a formában, ahogy ő előadta, sohasem létezett, hőbörgéssel indítva egyből támadott. Jött nekem az ombudsmantól kezdve a bíróságon keresztül a Jóistenig bezárólag mindenkivel, harminc erős rokont ígért a tévé elé, meg ilyen békés, európai megoldásokat prognosztizált. Diplomatikus egy csávó volt, na. Minden bizonyítható, mer' ott van a "kámérán, le lettünk fatolvajozva", magyarázta, én meg csak emlékszem, hogy mi ment le a nevem alatt, úgyhogy picit vitatkozni merészeltem véle. Merthogy csak az időpont, a helyszín, a riportalanyok, a képen látható emberek, a megnyilatkozások tartalma, illetve az én hozzáadott narrációm nem stimmelt. Vagyis semmi - ez volt a kiinduló helyzet, tisztelt bíróság.

Hát hallgattam vagy 10 percig a telefonban, majd egyrészt a jogi részére reagálva jeleztem, hogy a bíróság előtt igencsak ki fogja nevettetni magát, hiszen nem is az volt az anyagban, amit ő állított - másrészt a verbális, erőszakkal való fenyegetésre - fricskául - kijelentettem, hogy "jó, én is hozom a bátyámat." Itt végképp elgurult a gyógyszere, úgyhogy letettem.

Ebben maradtunk, majd kíváncsiságból gyors rasszista telefonokat bonyolítottam le ezután szintén rasszista roma barátaim felé, s mitadisten: azonnal kiderült, hogy ilyen nevű úriember abban a faluban nem tagja a CKÖ-nek.

Azért érdekesen kezelné a problémákat, ha felelős pozícióban lenne, annyi szent. Még szerencse, hogy hazudott. Hát hadd hazudjon. Joga van ehhez is.

fz

Nincsenek megjegyzések: